Silny wiatr w okresie jesienno-zimowym
Silny wiatr w okresie jesienno-zimowym. Zdjęcie ilustracyjne pixabay.com

W okresie jesienno-zimowym częściej niż podczas pozostałych pór roku narażeni jesteśmy na infekcje, złe samopoczucie czy stany depresyjne. Deszcz, wiatr, niskie temperatury, brak słońca oraz krótkie dni – wszystkie te czynniki przekładają się na osłabienie odporności i wahania nastroju. Zatem jak zadbać o siebie alby na przestrzeni tych kilku miesięcy móc cieszyć się dobrym zdrowiem fizycznym i psychicznym?

Odpowiednia higiena i pielęgnacja skóry oraz włosów

Higiena osobista to dbałość o czystość skóry i włosów oraz odpowiednia pielęgnacja i nawilżanie. W ciągu dnia na powierzchni naszego ciała gromadzą się zanieczyszczenia w postaci kurzu, pyłu, złuszczonego naskórka, bakterii, łoju i potu. Codzienna dbałość o higienę jest niezwykle istotna niezależnie od panującej za oknem aury. Jednak w okresie jesienno-zimowym niektóre zabiegi nabierają istotnego znaczenia.

Pamiętajmy o myciu dłoni

Aby zachować dobre zdrowie i uchronić się przed infekcjami powinno się dokładnie myć dłonie każdorazowo po powrocie do domu, przed jedzeniem, po wyjściu z toalety i zawsze kiedy uważamy, że zachodzi taka potrzeba. Brudne, zanieczyszczone dłonie, na powierzchni których znajdują się drobnoustroje mogą być przyczyną licznych chorób. Skuteczne mycie rąk wymaga użycia mydła oraz ciepłej wody. Warto zwrócić uwagę aby obie dłonie były umyte tak samo dokładnie, z obu stron i do wysokości nadgarstka.

Właściwe nawilżenie skóry

Ważnym jest by okresie jesienno-zimowym zadbać o odpowiednie nawilżenie skóry. Twarz oraz dłonie to części ciała narażone na bezpośredni kontakt z zimnym powietrzem i unoszącymi się zanieczyszczeniami. Wpływ tych czynników powoduje obniżenie poziomu lipidów co przekłada się na złą kondycję skóry:podrażniania, przesuszenia, uczucie ściągnięcia i pieczenia. W sklepach kosmetycznych można znaleźć wiele ciekawych produktów przeznaczonych do stosowania o tej porze roku. Używane zimą kosmetyki powinny być bogate w elementy wspierające naturalną barierę ochronną naskórka. Kremy zawierające w swym składzie lipidy oraz ceramidy ale także naturalne oleje roślinne czy masło shea zapobiegną mikro urazom i przesuszeniu skóry. Produkty przeznaczone do pielęgnacji dłoni powinny natomiast zawierać glicerynę.

Prawidłowe odżywianie i suplementacja jesienią i zimą

Zmieniająca się za oknem aura ma znaczący wpływ na apetyt. Jak pokazują badania wykonywanie tych samych aktywności w niższych temperaturach sprawia, że spalamy dużo więcej kalorii. Jesienno-zimowe chłody oraz mrozy sprawiają, że rośnie ochota na ciepłe i pożywne potrawy. Dietetycy zalecają aby w okresie słoty zajadać rozgrzewające zupy oraz sezonowe owoce i warzywa. W długie, jesienne wieczory można także popijać herbatę z dodatkiem miodu, imbiru, goździków i cytryny. Taka mieszanka to prawdziwa bomba energetyczna i prozdrowotna, która rozgrzeje,a także dopomoże w zwalczeniu pierwszych objawów infekcji. Warto po nią sięgać także kiedy zależy nam na uniknięciu choroby ponieważ imbir i goździki wykazują działanie odkażające, zaś witamina C zawarta w cytrynie wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.

Odpowiednia dieta to podstawa
Odpowiednia dieta to podstawa. Zdjęcie ilustracyjne pixabay.com

Dieta powinna być zbilansowana

Zbilansowana dieta oparta na pełnowartościowych produktach to podstawa zdrowia i dobrego samopoczucia. Skutecznym sposobem ochrony przed infekcjami jest także dodatkowa suplementacja. W okresie jesienno-zimowym zaleca się regularne przyjmowanie witaminy D. Wahania zawartości tego związku w ludzkim organizmie są ściśle powiązane z następowaniem po sobie pór roku,a konkretnie ze stopniem nasłonecznienia w poszczególnych sezonach. Szacuje się, że w okresie jesienno-zimowym, nawet do 90% Polaków może cierpieć na nieprzyjemne objawy spowodowane niedoborem witaminy D. Wśród niepożądanych efektów awitaminozy można wymienić zaburzenia snu, apatię, zmęczenie, spadek odporności. Istnieją badania potwierdzające hipotezę, że za występowanie ognisk grypy w okresie jesienno- zimowym odpowiedzialny jest brak witaminy D.

Odpowiednie ubranie na zimowe mrozy

W okresie pierwszych jesiennych chłodów oraz w mroźne zimowe dni bardzo ważne jest odpowiednie dostosowanie ubrania do panujących na zewnątrz temperatur. Warto obserwować zmiany w pogodzie i tak dobierać odzienie wierzchnie aby uzyskać pożądany komfort termiczny. Zbytnie wychłodzenie organizmu bądź przegrzanie może spowodować spadek odporności,a w konsekwencji infekcję. Na rynku dostępnych jest wiele produktów takich jak na przykład bielizna termiczna. Poszczególne części garderoby- skarpetki, koszulki czy getry- uchronią przez zimnem, a dzięki zastosowanym technologiom doskonale odprowadzą wilgoć.

Unikajmy przegrzań i wyziębień
Unikajmy przegrzań i wyziębień. Zdjęcie ilustracyjne pixabay.com

Chrońmy głowę, dłonie oraz stopy

Ciepło najszybciej ucieka poprzez stopy, głowę oraz dłonie. Aby uchronić organizm przed wychłodzeniem należy pamiętać o czapce oraz rękawiczkach. Najlepszy efekt uzyskamy wybierając te wykonane z tkanin z włókien naturalnych, które ogrzeją i zapewnią odpowiednią cyrkulację powietrza. Podobne zalecenia dotyczą także obuwia, które powinno być wykonane z wysokiej jakości skóry. W asortymencie sklepów sportowyo-turystycznych znajdziemy także śniegowce. Ten typ buta jest nie tylko wygodny i bardzo ciepły ale przede wszystkim gwarantuje, że nawet przez największe zaspy śnieżne przejdziemy bez obawy o przemoczenie.

Zdrowy sen to podstawa. Szczególnie istotny zimą!

Sen, podobnie jak picie czy jedzenie, leży u podstaw hierarchii potrzeb człowieka. Badania pokazują, że organizm dorosłego człowieka potrzebuje do pełnej regeneracji średnio 7 godzin snu. Brak snu bądź jego zaburzenia mogą prowadzić do rozdrażnienia, apatii i ogólnego przemęczenia organizmu. O higienę snu warto dbać przez cały rok. W okresie jesienno-zimowym , dobry wypoczynek może pomóc w zwalczeniu pierwszej sezonowej chandry.

Co zrobić, aby się wysypiać?

Osoby z przewlekłymi zaburzeniami snu powinny niezwłocznie skonsultować ten problem z lekarzem. Jeśli natomiast pojawi się tymczasowy problem ze snem można na własną rękę poszukać rozwiązania. Istnieje kilka złotych zasad warunkujących zdrowy i efektywny wypoczynek. Przede wszystkim powinno się zadbać o odpowiednie przewietrzenie sypialni. Świeże, lekko chłodne powietrze pomoże organizmowi na szybszą regenerację,a także pozwoli usunąć z pomieszczeń drobnoustroje i grzyby. Stare przysłowie mówi:”Jak sobie pościelisz tak się wyśpisz”. W tym wypadku warto słuchać ludowych mądrości. Odpowiednio dobrany materac, poduszka, koc albo kołdra mogą znacznie poprawić komfort nocnego wypoczynku. Jeśli natomiast przyczyną problemów ze snem jest stres można sięgnąć po kubek zaparzonej melisy, która pomoże ukoić skołatane nerwy.

Aktywność fizyczna – szczególnie ważna w miesiącach jesienno-zimowych

Aby cieszyć się dobrą kondycją psychiczną i fizyczną należy zarezerwować w swym harmonogramie dnia czas na rekreację. Jesienne słoty oraz zimowe mrozy niekoniecznie zachęcają do aktywności fizycznej. Badania pokazują, że w sezonie jesienno-zimowym dużo szybciej przybieramy na wadze. Podstawową przyczyną tego zjawiska jest właśnie znaczny spadek aktywności fizycznej. Deszcz, plucha, śnieg i ujemne temperatury są idealnymi wymówkami dla pozostania w domu i biernego relaksu przed telewizorem. Warto jednak przełamać niechęć i wybrać się chociaż na krótki, 20-30 minutowy spacer, który pozwoli dotlenić organizm i pobudzi metabolizm.

Warto zachować aktywność fizyczną w okresie jesienno-zimowym
Warto zachować aktywność fizyczną w okresie jesienno-zimowym. Zdjęcie ilustracyjne pixabay.com

Co robić, gdy pogoda jest wybitnie niesprzyjająca?

Jeśli jednak niskie temperatury i niesprzyjająca pogoda skutecznie odstraszają od ruchu na świeżym powietrzu można zawsze pokusić się o ćwiczenia w domu lub na siłowni. Dobrym rozwiązaniem wydają się być dostępne w internecie filmy oraz aplikacje na telefon zawierające gotowe zestawy ćwiczeń. Taki trening można dostosować do swoich indywidualnych potrzeb oraz kondycji. Systematyczne wykonywanie ćwiczeń wraz z internetowym trenerem pozwoli zachować aktywność w okresie jesienno-zimowym. Przy odrobinie determinacji i samozaparcia taka forma aktywności przysłuży się do wyrzeźbienia mięśni, które latem można dumnie prezentować w skąpym bikini na plaży.

Mądry wypoczynek, aktywność fizyczna, zrównoważona dieta oraz dbałość o odpowiednią higienę i ubiór to kilka elementów, które łącznie dają gwarancję dobrego samopoczucia i odporności na szalejące w okresie jesienno-zimowym infekcje. Doskonałym dopełnieniem tego zestawu jest szczery i niewymuszony uśmiech. Pozytywne nastawienie i odrobina poczucia humoru sprawą, że nawet zima stulecia nie będzie nam straszna.

Co sądzisz o artykule?
Like
Love
Haha
Wow
Sad
Angry

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here