Złota jesień w parku

Ostatnie tygodnie października przyniosły wspaniałą słoneczną pogodę. Stało się tak za sprawą ośrodka wyżowego nad Półwyspem Bałkańskim. Ciepłe powietrze napływające z południa sprowadziło do Polski prawdziwe babie lato. Tak sprzyjająca aura to zarazem doskonała okazja jak i idealny pretekst do spędzenia czasu na łonie natury. Sprawdzoną formą aktywności na świeżym powietrzu jest spacer. Bez względu czy wybierzemy się na samotną przechadzkę po pobliskim osiedlu, czy namówimy do wspólnego wyjścia rodzinę lub znajomych, zawsze dorzucimy przysłowiową cegiełkę do naszego zdrowia fizycznego oraz dobrego samopoczucia.

Spacer to zdrowie

Spacer jest formą aktywności fizycznej. Chodząc uruchamiamy nie tylko mięśnie kończyn dolnych i pośladków, ale także brzucha i ramion. Wykonywany regularnie 30 minutowy marsz pozwala wyrzeźbić mięśnie, spalić zbędne kalorie, podkręca metabolizm. Taka forma ruchu ma także zbawienny wpływ dla naszego zdrowia. Po pierwsze pozwala dotlenić mózg i cały organizm, co przekłada się na poprawę koncentracji i wzmacnia odporność. Długi relaksujący spacer na łonie natury wpływa korzystnie na układ nerwowy, pomaga się zrelaksować, podnosi poziom endorfin poprawiając nastrój i łagodząc stresy. Dodatkowo systematyczny marsz zmniejsza ryzyko zachorowania na nadciśnienie tętnicze i cukrzycę typu 2.

Złota jesień aleja w parku

Spacer jest aktywnością zalecaną absolutnie wszystkim. W tym wypadku nie można powołać się na tanie wymówki typu: nie stać mnie, nie mam odpowiedniego sprzętu, jestem za stary, brakuje mi czasu itp. Jeśli nie dysponujemy środkami, które pozwoliłyby nam na kupno karnetu na siłownię z powodzeniem możemy ułożyć swój własny trening. Dłuższy, energiczny marsz wykonywany przynajmniej trzy razy w tygodniu z powodzeniem zastąpi ćwiczenia na orbitreku. Do tej aktywności nie potrzebne są hantle (choć jeśli ktoś ma taki kaprys to czemu nie?), obciążniki, maty itp. Aby spacer był nie tylko efektywny ale też i przyjemy wystarczą wygodne buty. Dodatkowo nie ma żadnych ograniczeń wiekowych. Spacerować może absolutnie każdy, od małych dzieci poczynając, a na seniorach kończąc. Brak czasu nie jest także żadnym usprawiedliwieniem. Może jadąc do pracy wysiądziemy 2 przystanki wcześniej, a na weekendowe zakupy czy do kościoła w niedzielę wybierzemy się na piechotę i to najlepiej okrężną drogą!

Dlaczego warto spacerować o każdej porze roku?

Ze względu na swój zbawienny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne aktywność na świeżym powietrzu powinna na stałe zagościć w naszym życiu. O ile jazdę rowerem czy bieganie lepiej uprawiać w ciepłe dni, to na spacer można wybrać się w zasadzie o każdej porze roku. Oczywiście najprzyjemniejsze są nastrojowe przechadzki w letnie gorące wieczory. Jednak warto przekonać się do uprawiania tej formy aktywności także w mroźne zimowe dni. Stopniowe przyzwyczajanie się do minusowych temperatur pozwala zahartować organizm i wspomaga budowę odporności.

Ciepła i bezśnieżna zima
Ciepła i bezśnieżna zima (pixabay.com)

Do zimowego spaceru trzeba się odpowiednio przygotować. Należy ubrać się adekwatnie do pogody. Jeśli zabraknie rękawiczek, czapki i szalika, a strój będzie zbyt lekki zmarzniemy. Jeśli zaś ubierzemy się zbyt ciepło możemy się przegrzać i spocić. W obydwu przypadkach możemy osiągnąć cel przeciwny do zamierzonego. Należy wybrać odzież adekwatną do panujących temperatur, uwzględniając fakt, że podczas ruchu zmienia się ogólne odczucie termiczne.

Spacer to świetna forma relaksu. Można wybrać się na niego solo bądź namówić do wspólnego wyjścia znajomych lub rodzinę. W okresie wiosenno-letnim oraz wczesną jesienią najlepiej korzystać z pięknej pogody i jak najwięcej czasu spędzać na świeżym powietrzu. Zimą także nie warto zapadać w sen niedźwiedzi i przy nadarzającej się okazji wychodzić z domu. Nie należy rezygnować nawet jeśli pogoda za oknem nie zachęca, a termometr wskazuje -2. Najtrudniejszy jest pierwszy krok- sama decyzja- później już jest dużo łatwiej. Zatem motywacją do częstych spacerów bez względu na pogodę, porę roku i wszystkie inne przeciwności niech będzie lepsza kondycja i dobry humor, wszakże „ zdrowie jest najcenniejszą zdobyczą, a zadowolenie największym bogactwem”!

Co sądzisz o artykule?
Like
Love
Haha
Wow
Sad
Angry

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here